Portugalia - iberyjska infiltracja

Portugalia

2009-07-21

Portugalia - iberyjska infiltracja

Jak poznać prawdziwą Potugalię i przeżyć, czyli przewodnik insidera po zakamarkach Lizbony i pustych plażach Algarve.

Portugalii nie trzeba reklamować. Renoma jej wspaniałych plaż i tradycyjnej, autentycznej atmosfery już do nas dotarła. Ale wciąż widzimy ten kraj jedynie jako romantyczne kresy Europy. Trudno zdobyć się na wykroczenie poza standardowy zestaw turysty. Można jednak na Portugalię popatrzeć inaczej – jako na dziki, europejski Zachód, gdzie oprócz atrakcji turystycznych kryją się rzadziej przez turystów odwiedzane niezwykłe miejsca, których albo jeszcze nie ma w przewodnikach, albo nigdy nie będzie.

Lizbona

Punkt pierwszy: szalona noc
Wyobraźmy sobie, że się już nazwiedzaliśmy. Zrobiliśmy pełną pętlę słynnym tramwajem 28 przypominającym górską kolejkę, kiedy się wspina na kolejne wzgórze albo zakręca na zakrętach, gdzie domy są wyprofilowane specjalnie, by się zmieścił. Odkryliśmy malownicze widoki roztaczające się z lizbońskich tarasów widokowych zwanych miradouros; włóczyliśmy się godzinami po ciasnych uliczkach dzielnicy Alfama, której mieszkańcy wydają się trwać poza czasem, ignorując rzesze turystów i utrzymując tradycyjny styl życia (z telewizorem w tle).

Spenetrowaliśmy też małe butiki z modą w dzielnicy Bairro Alto, potem pojechaliśmy do Belém (czyli Betlejem), gdzie zachwyciliśmy się i wpisanym do listy zabytków UNESCO klasztorem Hieronimitów, znakomitym muzeum sztuki Berardo oraz rewelacyjnymi babeczkami pastéis de Belém; że wróciliśmy wieczorem do Bairro Alto, gdzie szwendaliśmy się po barach, a o drugiej nad ranem okazało się, że koniec zabawy, bo mieszkańcy dzielnicy wymusili zmianę przepisów na Radzie Miasta. Wyobraźmy sobie, że jak to w Portugalii bywa, postanawiamy wykorzystać pobyt do maksimum i zobaczyć, jak rozwija się lizbońska noc.

Mamy dwie opcje. Pierwsza, w duchu romantyczno-towarzyskim, to zejście prosto w dół, do dzielnicy Bica, gdzie przenosi się uliczny tłum. Barów niewiele, ale to nikomu nie przeszkadza, bo impreza odbywa się na zewnątrz. Setki ludzi schodzi tu z Bairro Alto i korzysta z portugalskiego klimatu na stromej uliczce, po której w dzień jeździ tramwajowinda. Jest przyjemnie, niezobowiązująco, atmosfera wyluzowana jak nigdzie indziej. Widać stąd rzekę i drugi brzeg. Koniecznie zagadajcie do kogoś: w ten sposób w szybkim tempie możecie poznać pół miasta.

Ogromnie spodobał mi się powtarzany jak rytuał epizod, kiedy nad ranem śmieciarka powoli wciska się w tłum i dwa światy stykają się, jak gdyby nigdy nic: pomarańczowy kogut śmieciarzy tworzy dodatkową atmosferę i powstaje dziwny, krótki spektakl na dwa głosy. Schodzimy jeszcze niżej. W otwartej całą noc spelunce tłum młodych pożera bifanas, czyli steki w bułce. Panuje tu hałas, harmider, jest brudno i wesoło.

Druga opcja, co prawda mniej romantyczna, towarzysko może być równie udana. Chodzi o Lux. Ten dawny magazyn portowy to najlepsza dyskoteka w kraju i jedna z najsłynniejszych na świecie. Na dwóch piętrach znajdują się ogromne parkiety, do tego małe salki i bary (polecam ten na najwyższym piętrze, z widokiem na miasto), i przede wszystkim wyśmienita muzyka. Grają tu DJ-e z najwyższej półki i niejeden znajomy muzyk z innych części świata.

A dla nas doznanie będzie wyjątkowe. Tym bardziej że Lux jest jednym z dwóch klubów na świecie posiadających sub subwoofer, czyli specjalną membranę pod parkietem, dzięki której jak grzmotną basy, to całe powietrze faluje. A my z nim... Impreza trwa do późnych godzin rannych. Wychodzimy na taras oglądać świt, a potem wracamy na parkiet. W Luksie bywają też spektakle, gościli tu m.in. słynna performerka/ striptizerka Dita von Teese czy nie mniej słynni i kontrowersyjni artyści Gilbert & George. Skoro to tak wspaniałe miejsce, dlaczego tak mało tu turystów?

Odpowiedź jest zaskakująca: wjazd. Normalnie cena to 12 euro, ale... bramkarze (a szczególnie bramkarka) turystów nie cierpią. Podają im ceny zaporowe, sięgające nawet 200 euro. Są też nieuprzejmi, zwłaszcza po drugiej, kiedy kolejka wydłuża się do kilkuset metrów. To też jest częścią portugalskiego szaleństwa. Najlepiej dołączyć do grupy lokalsów i udawać, że jesteśmy sami swoi. Poza tym zdecydowanie łatwiej dostać się w żeńskim towarzystwie. Im więcej pań, tym lepiej. Jeszcze jedno: najlepsza zabawa jest tu po czwartej, więc jeśli przyjdziecie wcześnie, musicie uzbroić się w cierpliwość.

Punkt drugi: szalony dystans
Po takiej nocy trzeba odespać. Budzimy się po południu. Śniadanie, o ile można to jeszcze tak nazwać, jemy np. w luksusowym Bairro Alto Hotel (Praça Camões 8), w kawiarni na najwyższym piętrze z widokiem na rzekę. Albo taniej, w cieniu drzew na przyjemnym placu Praça do Carmo.

Potem idziemy coś szybko zwiedzić, ale na wieczór płyniemy na drugi brzeg. W porcie przy Cais do Sodré wsiadamy na statek do Cacilhas, biednego przedmieścia Lizbony. To nie statek turystyczny, choć dla chętnych taka atrakcja też się znajdzie – wyrusza codziennie o 15 z portu przy Terreiro do Paço, bilet kosztuje 20 euro; można nawet wypożyczyć żaglówkę parę kilometrów od Lizbony, ale cena jest jak woda w dorzeczu Tagu – słona. To transport publiczny, którym co ranek biedni mieszkańcy przedmieść dostają się do pracy.

Ciąg dalszy w sierpniowym numerze "Podróży"

Autor: Wojtek Ziemilski; Źródło: Podróże 8/2009, www.podroze.pl

Opinie i komentarze (0)

fotoreportaze
Jeśli szukasz kredyt lub pożyczki na swój wymarzony i wgzotyczny wyjazd skorzystaj z oferty naszych partnerów finansowych, serwisów 7kredyt.pl oraz Internetowego Domu Kredytowego KredytHouse.pl

Sonda

Gdzie w tym roku spędzisz urlop?

W kraju, nad morzem

W kraju, nad jeziorem

W kraju, w górach

Za granicą

Najnowsze komentarze

Jak wygląda sprawa z ubezpieczeniem...

Dodał: Gość | 2018-05-12 06:34:54

W te rejony z pewnością...

Dodał: Gość | 2015-06-05 08:22:37

Jest ale szykują się do...

Dodał: Gość | 2014-03-03 12:30:56

Najnowsze firmy w bazie

Tanie Bilety Lotnicze

Centrum Rezerwacji Lotów - tanie loty do większości lotnisk na świecie. Ponad 1000...

Bieszczady - noclegi pokoje...

Portal o Bieszczadach dla miłośników tych pięknych gór oraz dla tych co dopiero...

Newsletter

Jeżeli chcesz być informowany o nowościach w serwisie 7travel.pl, dodaj swój e-mail:

Portal 7travel.pl: Komunikaty | Reklama w serwisie | Zostań redaktorem | Współpraca z portalem 7travel.pl | Napisz do nas

Fora 7travel.pl: Hotele | Austria | Chorwacja | Grecja | Hiszpania | Turcja | Egipt | Maroko | Suwalszczyzna